Popular Posts

Saturday, October 29, 2011

MENCARI CAHAYA

Gelapnya...
Macam mane nak jalan kalau tak ade cahaya?
Ape pun tak nampak.

Begitulah lebih kurang dialog yg dilemparkan bila blackout...
Am I right?
Aha... samalah macam minda kita, kalau tidak dipenuhi ilmu, bukankah sukar berhadapan dengan apa jua bentuk situasi?

Jika ilmu tidak dicari bagaimana minda mampu berfungsi. Jika tidak dipecahkan ruyung manakan dapat sagunya.

Dari Ibnu Abbas r.a katanya "Sabda Rasulullah s.a.w : Ramai orang yg lalai terhadap 2 nikmat iaitu nikmat SIHAT dan nikmat WAKTU LAPANG"
(Riwayat Al-Bukhari)

Cuba kita muhasabah diri seketika, adakah kita menghargai kedua2 nikmat yg Allah berikan ini?Dikala kita lapang, apa yg kita lakukan?
Adakah.............
1)Main game (syoknnye game ni, jap lg la aku solat. Sedar2 terlepas waktu solat)
2) Melepak di pusat hiburan (ala, xcukup la 5 lagu nk karok, tambah 5 lg la... hehe..)
3) Facebook (dari pagi sampai malam tak bergerak kecuali makan, minum n g toilet.. adeh...)
4) Menonton TV program yg memberi kredit pada diri (uish, bagus rancangan Tanyalah Ustaz ni... aku tak nak miss seminit pun)
5)Membaca buku yg bermanfaat ?

Jika jwpan anda 4 & 5, 4 atau 5, tahniah..... anda memanfaatkan nikkmat yg Allah beri dengan cara yg betul. Alhamdulillah


Jika jwpan anda 1-3, maka perbetulkan ketidakseimbangan di situ dan manfaatkan kemudahan yg ada dengan cara yg betul supaya kita tidak mempersiakan nikmat yg 2 itu.. nikmat SIHAT dan nikmat MASA LAPANG.

Aku cerita panjang2 ni sebenarnye bukan ape, cuma nk ajak kawan2 mengunjungi pesta2 buku yang diadakan di luar sana. Hehe... Insyaallah mendapat serba sedikit manfaatnye...

Banyak buku-buku yang berguna utk menambah ilmu di dada... Agak sedih sedikit bila tidak ramai yg mengunjungi tempat sebegini. Tapi kalau kat konsert lagu ke stadium bola sepak ke, berduyun2 manusia yg datang.

Seeloknya seimbangkan apa yg kita lakukan. Jangan lebihkan sesuatu sehingga mengabaikan yg satu lagi... Berfikirlah seperti orang yg berilmu berfikir. Insyaallah... semoga kita sentiasa di jalan yg betul.... 

Wallahualam..



No comments:

Post a Comment